Meringues - Bezele - Bezele cu cacao - Bezele cu nuci - Bezele cu dulce de leche

miercuri, 1 decembrie 2010

Pentru ca e prima zi din decembrie si, ca in fiecare an, iarna ne-a luat din nou prin surprindere, incerc sa folosesc cat mai mult posibil cuptorul. E foarte misto sa coci ceva in cuptor iarna, pentru ca miroase bine in toata casa, mai ales daca faci ceva dulce.

Vroiam ceva dulce, insa lipsa de inspiratie si de ingrediente m-a facut sa renunt. Dar Dana a venit cu ideea : BEZELE. Doar nu era sa le fac simple ci, vorba lui Jamie oliver "with a twist" si anume: bezele cu cacao, bezele cu nuci macinate si bezele cu dulce de leche. Despre dulce de leche am sa vorbesc pe larg altadata.

Prima oara am mancat bezele cand aveam 4 sau 5 ani, la finii mei. Pe vremea aia stateau la casa iar incalzirea era prin aburi si iarna nu puteai sta in casa fara sa deschizi toate geamurile. Caloriferele astea faceau o chestie foarte misto: coceau bezelele exact cum trebuie. Din cate tin minte se puneau in tava de chec/cozonac apoi pe calorifer si in jumatate de ora - o ora erau gata.

Sunt mai multe tipuri de bezele: bezele frantuzesti - clasice, italiene si fierte (elvetiene). Pentru mai multe detalii despre bezele - wikipedia.

Bezeaua frantuzeasca - meringue - bezeaua clasica - se prepara foarte usor, batand albusurile foarte bine apoi adaugand treptat zahar fin sau pudra pana cand amestecul devine lucios.

Cand bateti albusuri trebuie neaparat sa aveti toate ustensilele curate si degresate. Eu am cateva masuri de extra-protectie: ung castronul in care bat albusurile cu o lamaie, pun albusurile iar peste ele pun putina sare. Niciodata nu am dat gres, albusurile batandu-se mereu perfect. 

Banuiesc ca toata lumea stie cum testezi albusurile batute bine: ridici castronul deasupra capului; daca nu iti pica tot continutul in cap, inseamna ca ai facut treaba buna. Iar eu le verific mereu asa si nu,  niciodata nu mi-au cazut in cap. 

Pentru aproximativ 30 bezele medii avem nevoie de:
  • albusurile de la 4 oua potrivite
  • 200g zahar fin sau pudra
  • putina lamaie
  • sare
Cu o bucatica de lamaie se unge castronul in care se vor bate albusurile si paletele de la mixer. Se separa ouale iar albusurile se pun in castron. Trebuiesc batute pentru 1 minut la o viteza mica apoi la maxim pana cand se intaresc, se pune treptat zaharul si se mai amesteca pana cand compozitia devine lucioasa. 

Din acest moment avem compozitia de baza pentu bezeaua clasica. I se poate adauga zeama de la o jumatate de lamaie sau piure de zmeura/fructe padure, si se poate baga in rulouri din foietaj. 

Eu aveam prin casa cateva bucatele ratacite de miez de nuca; le-am tocat si au ajuns intr-o parte din compozitie. O alta parte a fost amestecata cu putin dulce de leche pastrat de Dana prin congelator.

M-am mai gandit sa fac o parte si cu cacao. Asa ca, am pus o lingura de cacao intr-un castron si am adaugat putina apa fiarta, am frecat pana am obtinut o crema pe care am lasat-o la racit si pe care am amestecat-o cu restul compozitiei, astfel facand bezele cu cacao.

Putem obtine diferite tipuri de bezele in functie de cat le tinem la cuptor.
Mie imi plac crocante in exterior si gumate chewy in interior. 
Pentru a obtine astfel de bezele trebuie lasate la cuptor la 150c/treapta2 pentru 50minute sau o varianta mai rapida ar fi la 180/treapta 3-4 pentru jumatate de ora dar cu usa cuptorului un pic deschisa.

Bezelele normale


 Bezelele cu cacao

Bezelele cu nuci


 Bezelele cu dulce de leche




0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

© 2010 Bucatar Electronist - Teodor Luca. Powered by Blogger
Free blogger template Designed by Newwpthemes.com Converted by Bloggerspan