Goulash de vita cu galuste de paine

duminică, 9 octombrie 2011

Asta vara am fost in Vienna, unde vremea nu a tinut cu noi. Era destul de frig asa ca mi-am adaptat "excursia culinara" frigului, insa voi povesti mai multe despre Vienna intr-un alt articol. Printre altele am mancat un gulas de vitel cu galuste de paine - Semel Knoedel (poza de mai sus). Mai mancasem o data galuste de paine la Bierhouse in Constanta si au fost execrabile, asa ca eram un pic reticent, insa au fost dementiale, nu erau crude, painea nu era inghesuita si turtita, in concluzie au fost foarte bine facute.

Avand in vedere ca a venit frigul iar gulasul e numai bun pentru o vreme urata, am zis sa incerc sa refac reteta de atunci. M-am uitat pe cateva carti, am consultat cateva bloguri si in cele din urma pot spune ca m-am apropiat destul de mult de reteta originala. Chiar daca sosul original era mai lichid si mai aromat, iar vita era mult mai fiarta, si varianta mea a iesit gustoasa.


Ok...sa vedem: pentru 4-6 portii de gulas avem nevoie de:
  • 600-800g pulpa de vita/vitel (ideal ar fi o carne marmorata, cu grasime, dar cum nu am gasit e ok si pulpa)
  • 1 ceapa medie taiata marunt
  • 1/2 morcov 
  • o bucata mica de telina
  • 2 linguri de pasta de rosii
  • 500ml suc de rosii
  • 500ml stock de vita (pentru supa de vita, am folosit 2 kuburi knorr vita dizolvate in 500ml apa)
  • paprika dulce/picanta
  • pasta picanta de ardei
  • 1 lingurita seminte de chimen
  • faina pentru a pudra carnea
  • sare, piper

Pentru galustele de paine - Semel Knoedel:

  • o paine uscata taiata bucatele
  • 2 oua
  • 200ml lapte cald
  • patrunjel
  • sare, piper 

Intr-o oala cu peretii grosi am pus putin ulei si am lasat-o sa se incinga. Intre timp m-am ocupat de carne. Am taiat-o in cuburi de dimensiune medie. 
Am sters-o pentru a inlatura umezeala in exces, am condimentat-o cu sare si piper, apoi am dat-o prin faina pentru a prinde o crusta frumoasa si  pentru a ingrosa sosul mai tarziu. Cand uleiul s-a incins am pus carnea si am lasat-o pana a devenit aurie si crocanta pe margine. 

Carnea nu trebuie inghesuita in oala. Eu am prajit-o in 2 transe. Daca se aglomereaza, nu mai devine aurie si crocanta, iese un fel de fiertura cu cocoloase de faina. 


Cat timp s-a prajit carnea, mi-am pregatit ceapa, am dat morcovul si telina pe razatoare fina pentru a se gati repede, dezintegrandu-se si dand sosului o consistenta mai groasa, un gust dulceag si aromat. 
Cand carnea e gata, se scoate din oala. Pe fundul cratitei va ramane o crusta de la carne. Nu e nici o problema, ea se va deglasa singura in momentul in care vom adaug legumele. 


Dupa ce s-au inmuiat legumele, adaug pasta de rosii si de ardei iute. Eu am pus 2 linguri de pasta de rosii si o jumatate de lingurita de pasta de ardei iute. Tot acum putem pune si paprika, din nou dupa gust, eu am pus 2 linguri de paprika dulce si 2 linguri paprika iute.

Se adauga carnea peste legume, apoi sucul de rosii si supa de vita. Se lasa la fiert 2-3 ore pana cand carnea de vita se poate rupe doar cu furculita. Totusi ar fi bine sa fie verificat la fiecare 15 minute pentru a nu se lipi de fundul cratitei.


Dupa ce am terminat cu goulasul, am facut galustele de paine sau Semel knoedel. Se fac extrem de simplu. Am batut 2 oua cu sare, piper si putin pantrunjel tocat, am taiat painea in cuburi cu latura de 3-4 cm si am incalzit 200-250 ml de lapte. Se amesteca totul si se formeaza niste bile mai mari. 



Vor sta la frigider jumatate de ora pentru a capata o consistenta mai ferma, apoi se fierb in apa clocotita pentru 10-15 minute. Se vor umfla putin, asa ca nici ele nu trebuie ingramadite in oala.

Eu le-am mancat fierbinti alaturi de gulasul meu picant, vorba lui Jamie - Happy days, mate. 









1 comentarii:

Stuff spunea...

Teo, ma omori. Arata yummy yummy!!!!!!!!!!!!!!

Trimiteți un comentariu

© 2010 Bucatar Electronist - Teodor Luca. Powered by Blogger
Free blogger template Designed by Newwpthemes.com Converted by Bloggerspan